Hej!
Den här debatten behöver verkligen tas upp, tycker jag.
När jag var ung, under förra millenniet, fick jag lära mig att man i första hand skulle anlita bibliotek inom regionen och sedan i tur och ordning gå vidare till övriga Sverige, Norden och övriga länder. Tanken med detta var, om jag minns rätt, att man skulle hjälpa varandra att hålla uppe utlånings- statistiken. Genom att vända sig till utlandet i onödan (på den tiden var det British Library som avsågs) bidrog man på sikt till att utarma Sveriges biblioteksbestånd.
Men tiderna förändras. Vi slits mellan denna gamla inarbetade lojalitet, låntagarnas krav på snabb service och huvudmännens sparkrav. Subito är snabbt, Subito är billigt - skall vi ändå dra oss för att använda Subito som första val? Vad tycker bibliotekariekåren?
Beträffande KVK, så är den väl knappast något alternativ? Den är ju i första hand ett beläggningshjälpmedel, och som sådant förträfflig. Men för att beställa måste man gå via någon av de regionala tyska biblioteksförbunden, och då kan man lika gärna ta Subito direkt.
Poul, ditt förslag om att gå med i Nordkvik (ett skandinaviskt svar på Subito?) var utmärkt, men jag tror inte att det i första hand är bibliotekarier du måste övertyga. Centrala ekonomiavdelningar har en tendens att slå bakut, så fort man nämner ord som ömsesidighet, clearing eller gratiskopior. Av bokförings- tekniska skäl, har det sagts mig, är det nödvändigt med fakturering och penningtransfereringar och att, som du så riktigt uttrycker det, hellere anvende ressourcerne på fakturering end på at levere hurtigt.
Med vänliga hälsningar _______________________________________ =======================================
Ulla Martins
Chalmers Tekniska Högskola Chalmers University of Technology Biblioteket / Kundtjänst Library / Customer Service
412 96 Göteborg SE-412 96 GOTHENBURG Sweden
tel.:031-772 37 62 tel.:+46 31 772 37 62 fax: 031-18 35 44 fax: +46 31 18 35 44
|