Subject: Vaggvisa
From: Eva Eckerman <[log in to unmask]>
Date:Tue, 18 Dec 2001 13:35:28 +0200

Denna fråga kom från min svärson. Kan någon hjälpa oss?

En vistext...till en vaggvisa som min mormor sjöng för min mamma, och som
jag
ofta sjunger för Linnea. Men jag kan bara en vers, och du med dina
sökningskunskaper och bibliotekskontakter kan säkert hitta hela visan åt
mig.
Det vore också kul att veta var den kommer ifrån, och om det finns något
namn
bakom skapelsen.

Första versen lyder (som vi sjunger den ialla fall):

Lillpelle spring fort
för det lider mot kvällen
far och mor har gått till sängs
kom och följ mig till gällen