Subject: SV: glaciärloppor
From: Åsa Wilén <[log in to unmask]>
Date:Thu, 13 Dec 2001 16:44:27 +0100

Tack så mycket för hjälpen. Jag ska pröva med Naturhistoriska imorgon.
När jag sökte på internet sökte jag både på svenskt, engelskt och
latinskt namn, men fick inte upp något av värde för mig. Kanske för att
jag hade fel namn som du säger, jag hade ingen aning om att man bytte
namn på arter. Men så är jag också humanist och inte naturvetare.

Hälsningar Åsa

Ämne: Re: glaciärloppor

Hej !

Vad gäller namnet på glaciärloppan så är detta ett typiskt problem som
man
stöter på. Arter byter namn ibland och dessutom har de olika namn i
olika
länder och ibland även i olika landsändar (detta gäller även växter).
Om du använt det latinska namnet när du sökte på Internet mha Google så
hade du fått några bra träffar. Men arten har nog bytt även sitt
latinska
namn och heter idag Desoria fennica.

Vill du ha en fullständigare beskrivning av arten än i NE så behöver du
en
riktigt bra bok om insekter. Tyvärr hittar jag ingen som jag kan lova
innehåller information så jag avstår från att nämna någon.

Men du skulle kunna vända dig till Naturhistoriska riksmuseets
entomologiska avdelning:
http://www.nrm.se/en/welcome.html.se
eller till Anders Nilsson vid Umeå universitet
http://www.bmg.umu.se/personal/anders_nilsson.html

Vänliga hälsningar,
Helen Hed

det finns bra (?) sidor på Internet ...
http://www.geocities.com/~fransjanssens/index.html

At 08:56 AM 12/13/01 +0100, you wrote:
>Hejsan!
>Jag försöker få reda på lite enkla fakta om glaciärloppan (Isotoma
>fennica), som vi i vardagligt tal i Norrbotten kallar för snöloppa.
Lite
> [...]

>är ute efter. Vad jag vill veta är saker som livscykel, livslängd, var
den
>lever och vad den lever av, samt utseende (gärna bild). NE är inte
>särskilt uttömmande nämligen, och inte heller helt korrekt. Kan någon
>hjälpa mig?
>
>Hälsningar,
>
>Åsa Wilén
>Musikhögskolan i Piteå, biblioteket
>Box 744
>941 28 Piteå
>tel. 0911-72613
>fax 0911-72610
><mailto:[log in to unmask]>[log in to unmask]

Helen Hed
Bibliotekarie, F.D.
Tek/Nat-Avd., Umeå universitetsbibliotek, 901 74  UMEÅ
[log in to unmask],  http://www.ub.umu.se/
tel.:090-786 9178, fax: 090-786 9626