Subject: Re: glaciärloppor
From: Helen Hed <[log in to unmask]>
Date:Thu, 13 Dec 2001 16:21:02 +0100

Hej !

Vad gäller namnet på glaciärloppan så är detta ett typiskt problem som man
stöter på. Arter byter namn ibland och dessutom har de olika namn i olika
länder och ibland även i olika landsändar (detta gäller även växter).
Om du använt det latinska namnet när du sökte på Internet mha Google så
hade du fått några bra träffar. Men arten har nog bytt även sitt latinska
namn och heter idag Desoria fennica.

Vill du ha en fullständigare beskrivning av arten än i NE så behöver du en
riktigt bra bok om insekter. Tyvärr hittar jag ingen som jag kan lova
innehåller information så jag avstår från att nämna någon.

Men du skulle kunna vända dig till Naturhistoriska riksmuseets
entomologiska avdelning:
http://www.nrm.se/en/welcome.html.se
eller till Anders Nilsson vid Umeå universitet
http://www.bmg.umu.se/personal/anders_nilsson.html

Vänliga hälsningar,
Helen Hed

det finns bra (?) sidor på Internet ...
http://www.geocities.com/~fransjanssens/index.html

At 08:56 AM 12/13/01 +0100, you wrote:
>Hejsan!
>Jag försöker få reda på lite enkla fakta om glaciärloppan (Isotoma
>fennica), som vi i vardagligt tal i Norrbotten kallar för snöloppa. Lite
>intressant är att jag var tvungen att gå till Nordisk familjebok från 1952
>för att hitta härledningen från snöloppa till glaciärloppa, NE gav inga
>träffar, inte heller Google.
>
>I alla fall är jag mycket ovan att söka i naturvetenskapliga databaser,
>och vet inte riktigt vart jag ska börja. Jag har redan gjort fria
>sökningar i Google och Alltheweb (fast search), utan att få fram det jag
> [...]

Helen Hed
Bibliotekarie, F.D.
Tek/Nat-Avd., Umeå universitetsbibliotek, 901 74  UMEÅ
[log in to unmask],  http://www.ub.umu.se/
tel.:090-786 9178, fax: 090-786 9626