Subject: Ang: glaciärloppor
From: Marianne Lindholm <[log in to unmask]>
Date:Thu, 13 Dec 2001 12:37:49 +0100

I gamla Nordisk familjebok, den s.k."ugglan" (från förra seklets början), kan man under Gletscherloppan (Gletscher, ty. = glaciär) läsa om denna loppa. Bild finns vid artikel om Borstsvansar.

Med vänlig hälsning

Marianne Lindholm
Knut Hahnsskolans bibliotek
Ronneby
Hejsan!
Jag försöker få reda på lite enkla fakta om glaciärloppan (Isotoma fennica), som vi i vardagligt tal i Norrbotten kallar för snöloppa. Lite intressant är att jag var tvungen att gå till Nordisk familjebok från 1952 för att hitta härledningen från snöloppa till glaciärloppa, NE gav inga träffar, inte heller Google.

I alla fall är jag mycket ovan att söka i naturvetenskapliga databaser, och vet inte riktigt vart jag ska börja. Jag har redan gjort fria sökningar i Google och Alltheweb (fast search), utan att få fram det jag är ute efter. Vad jag vill veta är saker som livscykel, livslängd, var den lever och vad den lever av, samt utseende (gärna bild). NE är inte särskilt uttömmande nämligen, och inte heller helt korrekt. Kan någon hjälpa mig?

Hälsningar,

Åsa Wilén
Musikhögskolan i Piteå, biblioteket
Box 744