Här kommer ett inte utförligt men dock svar ur böcker på Jönköpings stadsbibliotek.
"Luciakatt (lusse 1898-1936) egendomligt format bröd som bakas till Luciadagen, dövelskatt. GHT 1898 nr 293 B s.2." ur Svenska akademiens ordbok 1942.
"[Lucia]På själfva Luciadagen, lussida´n, undfägnades husets folk i tidig otta af en bland husets yngre kvinnor, som, hvitklädd och med brinnande ljus fästa på hufvudet...bjöd på fläsk, 'lussibiten', och öl eller i senare tid på brännvinsglögg och ost eller kaffe med dopp... Dagen var f ö egnad åt mat och dryck...I sydvästra Sverige bakas till Lucia ett särskildt kultbröd...kalladt "dövelskatt".2 ur Nordisk familjebok. Uggleupplagan. 1912.
" Flickan med ljus i håret som träder in i sovrummet med en kaffebricka på luciamorgonen är tidigast känd på Horns boställe norr om Skövde i Västergötland 1764. Ett århundrade senare noterar en engelsk resenär bruket i Värmland och Närke som en herrskapssed. "På förmögnare bondställen utkläddes oftast en av husets pigor i en vit dräkt med krona, full av ljus, på huvudet." Spridningen av seden med lussebruk inom centralområdet följer alltså ett vanligt mönster från högre till lägre sociala skikt. Man kan ifrågasätta om inte lussekatterna bakade av vetemjöl och smaksatta med saffran också har sitt ursprung i den borgeliga kulturen." ur Nils-Arvid Bringéus: Årets festdagar.1999, s 112
" Att Lucia sedan 1700-talet i herrgårdsmiljö firats som ett sägenomspunnet helgon i åtminstone västra Sverige är odiskutabelt, men samtidigt fanns hos allmogen den äldre förknippningen av hennes namn med djävulsgestalten Lucifer...[Lucia] är en protestantisk ersättning för de katolska skolbarnens skyddshelgon Sankt Nikolaus, som hade sin kalenderdag den 6 december. Den dagen kom någon vuxen till skolan, utklädd till biskop, och gav godis, bl a vetebullar, till snälla barn, medan en djävul iförd gethorn och päls daskade lata och stygga barn med ett ris...De gamla Nikolausupptågens djävul var lika gångbar i evangelisk pedagogik som i katolsk, så han fick leva kvar, och när Lucias bullar kallas lussekatter är det ett minne av djävulen, för de hette i äldre svensk tradition dövels-katter, d v s djävulskatter...Under 1800-talets förra del tog västsvenskar Luciaseden med sig bl a till universiteten, och den spreds samtidigt också till bondgårdarna i de västsvenska landskapen. Sitt publika genombrott fick Lucia först 1927, när en tidning i Stockholm arrangerade ett offentligt Luciatåg genom stan..." ur Folk i fest. Svensk text Jan-Öjvind Swahn...2000, s 70-71
Elvy Nilbratt Bibliotekarie vid Jönköpings stadsbibliotek [log in to unmask]
-----Ursprungligt meddelande----- Från: Jörgen Boman [mailto:[log in to unmask]] Skickat: den 30 november 2001 12:30 Till: [log in to unmask] Ämne: lussekattshistoria
Hej!
Kan någon hjälpa mig med Lussekattens historia? Jag har funnit lite på nätet men vet inte om det jag funnit är att lita på och svenska uppslagsverk har jag inte tillgång till...
:-) Jörgen Boman
************** Jörgen Boman Bókasafnsfræðingur Bókasafn Kópavógs Kópavógur, Ísland
_________________________________________________________________ Hämta MSN Explorer kostnadsfritt på http://explorer.msn.se
|