Subject: Wiki-webbplatsen susning.nu växer vidare
From: Lars Aronsson <[log in to unmask]>
Date:Fri, 23 Nov 2001 15:37:50 +0100

Hej BIBLIST,

Jag tänkte bara berätta att min svenska Wiki-webbplats växer och
frodas.  Den antar alltmer karaktären av ett uppslagsverk.  Jag
berättade kortfattat om Wiki-tekniken i ett brev till den här listan
den 5 september.  Sedan dess har en hel del hänt:

 Namnet: webbplatsen heter numera http://susning.nu/
    - All text är på svenska
 Innehållet: nu över 3000 webbsidor, om bl.a:
    - Samtliga Sveriges kommuner (http://susning.nu/Bengtsfors)
    - De flesta länder i världen (http://susning.nu/Benin)
    - Begrepp inom biblioteksväsendet (http://susning.nu/Bibliotek)
    - Begrepp inom datavetenskap (http://susning.nu/Programspr%e5k)
    - Författarpresentationer (http://susning.nu/Jan_Guillou)
    - Boktips (http://susning.nu/Ola_Tunander/H%e5rsfj%e4rden)
 Programmet: har fått mer automatisk magi för artikelskribenter
    - Automatiska söklänkar för alla sidor
    - Automatiska söklänkar för engelska och tyska ordöversättningar
    - Automatiska kartbilder utifrån geografiska koordinater
    - ISBN-nummer ger länkar till Libris, nätbokhandlar och förlag
    - Lätt att länka till Nordisk familjebok hos Projekt Runeberg
    - Lätt att länka till Systembolagets katalog

Den stora vitsen med Wiki-tekniken är att alla kan bidra, komplettera,
korrigera, vilket gör att webbplatsen kan växa snabbt.  Men det
färdiga resultatet börjar vara också användbart för den som bara vill
läsa och söka.

Eftersom varje begrepp får en egen webbsida med eget namn, utgör
webbplatsen en sorts kontrollerad vokabulär.  Från varje sida kan man
med ett enda klick söka efter den sidans namn i Google, vilket är ett
"omvänt" sätt att söka på, som ger bättre sökresultat än om man själv
försöker stava till Ougad... huvudstaden i Burkina Faso.  Exempel:

 - Gå till sidan http://susning.nu/Benin
 - Där står att landet gränsar till Burika Faso, gå dit.
 - Där står att huvudstaden heter Ouagadougou, gå dit.
 - Läs om Ouagadougou (ok, det står inte så mycket).
 - För mer information, klicka på "Google"-länken upptill i sidan.
 - Då öppnas ett nytt webbläsarfönster mot sökmotorn Google,
   med sökbegreppet "Ouagadougou" redan ifyllt.

För mig är Wiki-tekniken en kraftfull blandning av användarnas bidrag
och min möjlighet att efterhand förbättra programmet.  Alla som skapar
en ny wiki-sida får ju automatiskt den här google-funktionen.  Det är
bara den som skapar sidan som måste stava rätt till namnet.

Jag är intresserad av att koppla susning.nu till forskningsprojekt och
till andra öppna webbplatser med mycket innehåll.  Libris, BTJ,
förlag, metadata, Netlab, Skolverket, Subject-based Information
Gateways, ... hör av er med synpunkter, idéer och frågor.

Jag använder också susning.nu som en utvecklingsplattform för en del
idéer som jag senare vill införa i Projekt Runeberg.

--
  Lars Aronsson
  tel +46-70-7891609