Subject: Ang: Upphovsrätt
From: Göran Berntsson <[log in to unmask]>
Date:Tue, 13 Nov 2001 11:06:06 +0100

Som illustration till Ingrids fråga kan fogas en varnade berättelse!
Den skrivs anonymt av den drabbade och belyser hur upphovsrättsliga regler sätts ur spel just i sådana sammanhang, som Ingrid nämner. Rekommenderas varmt för alla med intresse åt det här hållet!
"A funny thing happened on the way to the web : a cautionary tale of plagiarism". // Law library journal, vol. 93, nr 3, s. 525-528

Mvh
Göran Berntsson

Tack för alla svar angående plagierade elevarbeten. Nu tar jag mig friheten
att skicka in ytterligare en juridisk fråga som jag tror kan vara av allmänt
intresse.
På ett bibliotek eller annan arbetsplats kan det förekomma hemsidor som är
gjorda av enskilda anställda och som ligger inom institutionens webbplats.
Den anställde står tydligt angiven som ansvarig för sidans innehåll. Har då
den som har det övergripande ansvaret för webbplatsen (webbmaster e.dyl.)
rätt att ändra i sidans innehåll utan att inhämta tillstånd från den som
står som upphovsman ?
Vad gäller om den anställde slutar ? "Äger" arbetsgivaren sidan om den är
gjord på arbetstid ? I allmänhet hör det väl till god ton att man överlåter
ansvaret till sin efterträdare, men det kan ju förekomma att en person
slutar plötsligt eller är i konflikt med sin efterträdare.
Har själv tolkat det som att upphovsrätten gäller i det första fallet.
Skulle vara intressant med synpunkter från er som är juridiskt kunniga

                                   Hälsningar
                                   Ingrid Bergenudd

Hämta MSN Explorer kostnadsfritt på http://explorer.msn.se