Subject: Re: SV: Plagiering
From: Susanna Broms <[log in to unmask]>
Date:Wed, 7 Nov 2001 16:40:45 +0100

Ytterligare komplettering rörande plagiering (se ursprungligt inlägg 29 oktober
och kommentar samma dag).

Det är faktiskt så att vissa delar av intrångsbrottet ligger under allmänt åtal.
Visserligen kanske det inte kan komma till användning så ofta i skolmiljön men
tanken bakom är att öka respekten för upphovsrättslagstiftningen.

Dessutom är det dessvärre så att stulet material kanske redan ingår i den
elevuppsats som elev nummer 2 hittar på webben och plagierar. På så sätt sprids
material som lagts ut på webben utan den ursprunglige upphovsmannens tillstånd.
Detta är definitivt ett intrång i upphovsrätten. Brottet finns beskrivet i lagen
om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk, inte i brottsbalken.

Vad jag i grunden menade var, att man trots allt bör fostra alla elever i att
använda material från webben på ett etiskt försvarbart sätt. Det är faktiskt
enda möjligheten för att få unga människor att överhuvudtaget respektera
upphovsrätten .

Hälsningar,

Susanna Broms

--

Susanna Broms, verksjurist
BIBSAM - Kungl. bibliotekets avdelning för nationell samordning och utveckling

E-post: [log in to unmask]
Telefon: 08-463 44 09; mobiltelefon: 073-917 33 60; telefax: 08-463 42 74