Subject: Bibliotek och distansundervisning
From: Harnesk Jakob <[log in to unmask]>
Date:Thu, 29 Nov 2001 15:19:55 +0100

Hej alla!

Jag arbetar f.n. med ett uppdrag från Distum (se:
http://www.distum.se/pages.asp?level1id=26&level2id=1133#1134) om att
göra en översyn om villkoren för distansstuderande när det gäller
biblioteks- och informationstjänster.

Under arbetets gång har jag diskuterat med olika biblioteksföreträdare
hur man bäst servar distansstudenter.

För att vara säker på att jag inte missat någon aspekt vänder jag mig nu
till listorna BIBLIST och FOLKBIBLIOTEK för ytterligare input. Skriv
gärna till mig (se adress nedan) och berätta om:

- Era positiva erfarenheter av att ge biblioteksservice till
distansstudenter.
- Era negativa erfarenheter av att ge biblioteksservice till
distansstudenter.
- Vad ni upplever som de största hindren för att ge distansstudenterna
en lika bra biblioteksservice som campusstudenterna.
- Hur ni ser på frågor inom områdena
        - utlåningsverksamhet (skicka kursböckerna etc hem till
studenten - returporto?)
        - access till databaser, e-tidskrifter, e-böcker m.m. (löser en
proxyserver alla problem?)
        - utbildning i informationssökning m.m.
        - kompetensutvecklingsbehov hos personalen.
        - samarbetet med lärarna.
        - framtiden.

Ni som arbetar på folkbibliotek, vad är era erfarenheter av att ge
service till distanssudenterna?
Hur fungerar ert samarbete med de studiecentra etc som finns i många
kommuner idag?
Hur hanteras frågan politiskt i era respektive kommuner?
Hur ser ni på framtiden?

Övrigt att tillägga?

Stort tack på förhand och varma hälsningar!

Jakob

Jakob Harnesk
Concept Manager
Bibliotekstjänst AB
Box 3120, 103 62 Stockholm
Visiting address: Norra Latin, Drottninggatan 71 B, Stockholm
Tel: +46 8 587 769 14; +46 70 508 18 35 (mobile)
Fax: +46 8 587 769 10
E-mail: [log in to unmask]