Subject: Re: Behövs det kunskaper i katalogisring och klassifikation i dagens bibliotek?
From: Erica Lodman <[log in to unmask]>
Date:Fri, 16 Mar 2001 09:14:19 +0200

Jag slutförde studierna i Biblioteks- och informationsvetenskap vid Umeå
universitet 2000.  Jag tyckte att det var på sin plats att vi lärde oss
katalogisering och klassificering under andra terminen.  Kurserna var
vartdera på 5 poäng men man började under min studietid diskutera om man
skulle göra utbildningen ännu mera teoretisk och slopa katalogisering och
klassificering.  Hur kan man göra utbildningen teoretisk om man slopar
hörnstenarna i vårt arbete?  Man kan ju inte arbeta som katalogisatör om man
inte vet vad de olika termerna står för eller hur man skall skriva utländska
namn.  Det här kan man inte enbart lära sig om man skall plugga KRS utan man
måste även träna själv och då behövs det en lärare som vet hur man gör när
man katalogiserar.

Vidare anser jag att man inte skall få kalla sig bibliotekarie om man inte
vet vad som behövs när man katalogiserar och klassificerar.  Jag är glad
över att jag fick lära mig katalogisering och klassificering under
studietiden.  När jag började jobba som bibliotekarie på Luspengymnasiet i
Storuman fick jag börja med att katalogisera och klassificera många böcker.
Summan av det här är den att katalogisering och klassificering verkligen
behövs i utbildningen med tanke på vad en ensam skolbibliotekarie verkligen
gör.  Jag både katalogiserar, klassificerar, lånar ut böcker, återlämnar
lånade böcker och ställer upp böckerna i hyllorna samtidigt som jag också
hjälper eleverna att hitta relevant litteratur.

Hälsningar
Erica Lodman
Luspengymnasiets bibliotek