Subject: Re: Behövs det kunskaper i katalogisring och klassifikation i dagens bibliotek?
From: Maria Nordgren <[log in to unmask]>
Date:Thu, 15 Mar 2001 09:00:21 +0100

Hej Alla biblistare
Det är väl så att listan ska vara ett forum för diskussioner och detta är
ett väldigt intressant ämne. Jag tycker att det är självklart att man i
utbildningen ska lära sig katalogisering och klassifikation. Vad är det som
säger att man kommer till ett bibliotek där man kan få undervisning i
detta? Det tillhör grundläggande kunskaper för en bibliotekarie om man så
är barnbibliotekarie eller jobbar med referensfrågor.

Hälsningar Maria Nordgren

At 12:46 2001-03-14 +0100, you wrote:
>Vänligen svara direkt till mig och inte till listan, så att man inte får
alldeles för många svar med samma budskap på listan. Jag lovar sammanställa
de inkomna svaren.

>Bibliotekarieutbildningen är i ständig förändring, liksom biblioteken.
>
>Därför vill vi lärare på Bibliotekshögsksolan veta hur man ser på fältet
på sådana grundämnen som klassifikation och katalogisering.

>Behövs ämnena i utbildningen eller kan man lära sig dem på bibliotek?
>
>Behöver man kunna katalogreglerna om man är barnbibliotekarie?
>
>Har vi nytta av kunskaper i SAB eller räcker det med att SAB-tabellerna är
framme vid disken vid behov av konsultation?

>Behöver man kunskaper i klassifikation och katalogisering om man är
referensbibliotekarie eller räcker det med kunskaper i sökteknik?

>Hälsningar
>

>Miguel Benito
>Bibliotekshögskolan
>501 90 Borås, Suecia