From: Annsofi Lindberg <[log in to unmask]>
Date:Wed, 14 Mar 2001 15:26:10 +0100

Till Tomas Lidbeck vill jag säga: Den bok jag åsyftade var faktiskt
"Kasperligan" av Céline, som kom på svenska 1996 enl. min upplaga
(Norstedts). Jag tycker fortfarande inte att det är någon bra bok, särskilt
inte om man jämför med "Resa till nattens ände", som ju med rätta blivit en
klassiker.
       Jag våndades mycket innan jag skickade denna "recension" till
Biblist, jag var mycket osäker om det var rätt forum. Men flera positiva
genmälen har ändå stärkt mig i tron att man kan diskutera "bra" och "dålig"
litteratur på detta sätt. Uno Nilsson talade i sitt inlägg om "lågprosa"
apropå Lundgrens Pompejibok. Kanske kan man se Céline som en "lågprosans"
mästare (dirty realist?), Joyce har också kapitel i Ulysses där han närmar
sig denna medvetet smutsiga realism. Men Lundgren? Nej, jag tror inte hon
platsar i det här sällskapet.
        Mitt inlägg var absolut inget inlägg i någon censurdebatt. Den har
förts förr i biblioteksvärlden ända sedan Valfrid Palmgrens dagar, och har
förhoppnings- vis avsomnat för gott. Men visst kan man få opponera sig när
man tycker att en bok orättvist höjts till skyarna, alternativt "sänkts"?

Mats Myrstener