Subject: Avgifter på fjärrlån
From: Torsten Ekelund <[log in to unmask]>
Date:Wed, 14 Mar 2001 13:17:57 +0100

Häromdagen fick jag en faktura från KUNGL. BIBLIOTEKET, LIBRIS-avdelningen gällande fjärrlånebest. Jag hade för mig att det i lagen står att statliga bibliotek inte får ta betalt för sin servivce till folkbiblioteken så jag ringde upp Librisavdelningen och frågade vad det var frågan om. Jag fick ett lite arrogant svar att det fick man visst och att det ju i alla fall var en liten kostnad.

Det är inte kostnaden i sig jag reagerar mot, om någon undrar så rör det sig om 101 kronor. Det är en struntsumma. Det är principen jag reagerar mot.

Jag kontrollerade för säkerhets skull vad det stod i lagen. Där står följande:

"10 § Länsbibliotek, lånecentraler, högskolebibliotek, forskningsbibliotek och andra av staten finansierade bibliotek skall avgiftsfritt ställa litteratur ur de egna samlingarna till folkbibliotekens förfogande samt i övrigt samverka med folk- och skolbiblioteken och bistå dem i deras strävan att erbjuda låntagarna en god biblioteksservice."

Tolkar jag lagen fel om jag anser att LIBRIS-avd bryter mot densamma? Vad säger övriga BIBLISTare?

Torsten Ekelund
Osby bibliotek

Torsten Ekelund
Kulturchef