From: Tomas Lidbeck <[log in to unmask]>
Date:Mon, 12 Mar 2001 14:58:46 +0100

Varför detta egendomliga utfall mot Celine. Hans politiska idéer är ju välkända, men han brukar ju alltid framhållas som en författare, det finns många, som är ytterst läsvärd även om han själv var en dubiös figur. Om du med uppföljaren menar Död på krita (varför inte ens besvära sig med att ta reda på titeln?) så är även det en oerhört stark roman, lika revolutionerande i Frankrike som Resa till nattens ände, mest för att han fullföljde ideerna från den förra dvs förde in talspråket i den franska romanen, och för att den är skriven i ett sånt furiöst tempo.
Jag vet faktiskt inte om jag tycker att det är så intressant att ta del av vad alla listdeltagare tycker är bra eller dålig litteratur. När Gao fick nobelpriset kom det också in en massa tvärsäkra inlägg för och emot och de gamla vanliga om att Astrid Lindgren borde ha fått det etc.
Maja Lundgrens bok har jag inte läst. Men bevara oss från varningstexter på böckerna. Lyft fram de bra böckerna istället.
Död på Krita tex...

Tomas Lidbeck