Subject: Re: Trampare
From: Ludmila Andersson <[log in to unmask]>
Date:Tue, 6 Mar 2001 11:29:56 +0100

At 09:44 2001-03-06 +0100, you wrote:
>Hej!
>
>En av våra låntagare, född 1925, vill veta mer om en sammanslutning av
>personer som levde indianliv med totempålar, wigwams o. s. v. i det som
>numera är Tjeckien. På svenska benämndes de trampare och var inspirerade
>av Wandervögel-rörelsen. Vad de kallades på något annat språk, kan vår
>låntagare inte komma ihåg, ej heller om detta tilldrog sig före eller
>efter Andra världskriget. Finns det någon minnesgod person därute som
>vet något mer om dessa trampare och/eller vad som kan ha skrivits om
> [...]
Hej,
>trampare heter på tjeckiska trampové. I min ungdom på sextiotalet fanns de
>fortfarande och förmodligen okså idag. Såvitt jag vet fanns det åtminstone
>efter det andra världskriget ingen organiserad sammanslutning. Kanske
>tidigare men det vet jag inget om. Förresten hittar man på Internet om man
>söker på trampove. Det mesta är på tjeckiska och jag själv tog mig inte tid
>att gå igenom det men det finns en bok som heter "Dejiny trampingu" av Bob
Hurikán, utg. i Prag 1990. Den behandlar trampingens historia i
Tjeskoslovakien. Ja och boken finns att låna på Nationalbiblioteket i Prag.
Vänliga hälsningar
Ludmila Andersson

Ludmila Andersson
Bibliotekarie
Umeå University Library/Humanities
S-901 74 Umeå
Sweden
phone: 46 90 786 9194
fax: 46 90 786 6677   e-mail: [log in to unmask]