Subject: Re: Från 5:e till 6:e ramprogrammet
From: Lars Aronsson <[log in to unmask]>
Date:Wed, 28 Mar 2001 01:43:23 +0200

Ulla-Britt skrev:
> EU:s femte ramprogram för forskning och utveckling går långsamt mot
> sitt slut. Samtidigt pågår intensivt arbete med att ta fram det sjätte
> ramprogrammet,

När Ericsson gör telefoner som få vill ha, sjunker resultatet och
aktiekursen och Ericsson tvingas till anpassning.  Men vad händer när
EU utlyser ramprogram som ingen vill ha?  Kan någon förklara vilken
nytta det femte ramprogrammet har haft för bibliotek, bibliotekarier
eller biblioteksvänner?  Allt jag hör är hur jobbigt det är att
administrera bidragsansökan och *det* kan ju inte vara själva poängen.

Varför ser vi på BIBLIST så få annonseringar av typen "tack vare ett
EU-bidrag kan nu biblioteksbesökare i xxx göra yyy på ett mer
spännande/effektivt/radikalt/framtidssäkert sätt"?  Är det helt
ointressant att redovisa sådana konkreta resultat?  Är bidragen enbart
till för sysselsättning och terapi?  Är det enda målet att EU klarar
att göra av med en viss mängd pengar, ungefär som svenska u-hjälpen?

Lars Aronsson,
projektledare.
--
  PROJEKT RUNEBERG - Nordisk litteratur & konst på Internet sedan 1992
  mailto:[log in to unmask]   http://www.lysator.liu.se/runeberg/