Subject: Ang: Re: censur eller sunt förnuft?
From: Anna Säve-Söderbergh <[log in to unmask]>
Date:Tue, 27 Mar 2001 16:33:22 +0200

Jaha, vad tycker Du ?

Filter tror jag inte på, men vissa ordningsregler, varav en kan vara att bibliotekets datorer inte är avsedda för porr eller rasistiska budskap (strider mot vår poltiiska målsättning).
Vi köper ju inte såna böcker heller.
I praktiken tycker jag inte vi haft särskilt mycket problem. De flesta gubbar vill inte sitta offentligt och dregla över brudar - något pinsamt. Unga grabbar gör det ibland som ren provokation. De kan man huta åt tycker jag.

Anna
Hej !

Om alla bibliotekarier skulle sätta sig ned och på egen hand dra upp riktlinjer för vad
som kan definieras som kränkande i samhället, och sätta likhetstecken mellan kränkande
information och olaglighet skulle vi förmodligen inte ha några böcker alls på våra
folkbibliotek.

Ska man sortera bort kränkande information/litteratur från folkbiblioteken så måste
detta naturligtvis ske med utgångspunkt ifrån vad svensk lagstiftning definierar som
olagligt  - inte enskilda personer - sedan må dessa personer ha hur högstående
moraluppfattning som helst.

mvh
Tord Heljeberg

En lösning i frågan

mvh
Tord Heljeberg

--
@ + @ + @ + @ + @ + @

Tord Heljeberg
Högskolebibliotekarie [University librarian]

Högskolebiblioteket Västerås [University Library of Vjch bögjävel?
> Vi kan juästerås]
Box 832
72122 Västerås
Sweden
tel: 021-101641 - [international: +46-21101641]
fax: 021-101340 - [international: +46-21101340]

http://www.mdh.se/servlet/VisaPerson?fornamn=Tord&efternamn=Heljeberg