Subject: Re: censur eller sunt förnuft?
From: "mikael.farstrand" <[log in to unmask]>
Date:Tue, 27 Mar 2001 11:55:39 +0200

Hej.

Jag tänkte bara komma med en motfråga här. Om man inte ska serva marknaden utan bara ge
tillgång till "de seriösa sidorna" på Nätet, hur gör man för att definiera klara regler?

Ett exempel som jag sett på bibliotek jag jobbat på:
Nazisters hemsidor, är de seriösa? Om en ung man med klara nazistsympatier sitter och tittar på den?
Vad händer sedan när man förbjuder nazistsidor och någon ska göra ett skolarbete om nazister, blir sidan då
"seriös"?

Vad jag försöker säga är att väldigt mycket av den information som finns på Internet kan användas i bra syften.
Lika mycket kan givetvis användas av udda medlemmar av vårt samhälle för att sprida sina ideer, eller för att få utlopp för sina
fantasier. Eller vad det nu är.

MEN, vem ska bestämma? Bibliotekarien, som kanske tycker att kommunister är värre än nazister eller att KKK är fina killar? Eller ska man
sätta upp regler som säger "Inget som kan uppfattas som stötande må beskådas via Internet", och sedan lämna till användaren att avgöra
vad som är stötande?
När man kommer in på censur eller "skydda folk från nåt dåligt" måste man tänka på var man ska
dra sina gränser, och hur man ska gå till väga. Jag har sett försök till fina regler, ingen chat (vad är forum och boards av olika slag?)
eller ingen nazistpropaganda (har vi inte yttrandefrihet?) m.m.

Först måste man fundera på vad man kan avgränsa och sedan, och det här är minst lika viktigt, hur man kan se till att allt som ska vara
tillgängligt blir det (inte hur man ska få bort det förbjudna!!!!). Det är ju därför vi finns där, för att tillhandahålla information.

Jag vill bara som slutord säga att mycket på Nätet inte hör hemma på biblioteken, men man bör tänka på hur reglerna ska vara utformade
för att inte ta bort hela ideen med att ha det där.

Mikael Farstrand, Bibliotekariestuderande.