Subject: SV: Re: Re: Inlägg i censurdebatten
From: Rauni Melin <[log in to unmask]>
Date:Mon, 26 Mar 2001 12:58:58 +0200

Det är en viktig synpunkt som Ingrid Månsson kommer med: våra folkbibliotek
är för alla åldrar och som förälder kan jag inte tycka att det ska vara
fritt för var och en att titta på porr på biblioteket.
   Det finns åldersgränser när man går på porrbio eller om man vill hyra
porrfilmer. För något år sedan, efter en debatt om lämpligheten att exponera
porr inför barnaögon, slutade många livsmedelsaffärer att sälja en viss
kategori herrtidningar och andra affärsidkare började åtminstone skyla över
omslagsbilderna på dessa tidskrifter. Visst, det går inte att göra
regelrätta jämförelser mellan fritt tillgänglig Internetporr och exemplen
ovan men mot bakgrund av ovanstående anser jag det vara ganska märkligt att
biblioteken skulle vara något slags frizoner där allt som "luktar regler" är
förbjudet. Det handlar om att ta hänsyn till andra människor, inte minst vad
gäller vår växande generation.
   Men vad ska man göra med den som "felar"? Skulle vara intressant höra vad
skolbibliotekarier anser för vad jag förstår är avstängning av elever från
biblioteket en ganska vanlig metod när skolbiblioteksdatorer missbrukas.
Med vänlig hälsning
Rauni Melin
blivande bibliotekarie