Subject: Re: censur eller sunt förnuft?
From: Tord Heljeberg <[log in to unmask]>
Date:Fri, 23 Mar 2001 16:56:36 +0100

Hej !

Om alla bibliotekarier skulle sätta sig ned och på egen hand dra upp riktlinjer för vad
som kan definieras som kränkande i samhället, och sätta likhetstecken mellan kränkande
information och olaglighet skulle vi förmodligen inte ha några böcker alls på våra
folkbibliotek.

Ska man sortera bort kränkande information/litteratur från folkbiblioteken så måste
detta naturligtvis ske med utgångspunkt ifrån vad svensk lagstiftning definierar som
olagligt  - inte enskilda personer - sedan må dessa personer ha hur högstående
moraluppfattning som helst.

mvh
Tord Heljeberg

En lösning i frågan

mvh
Tord Heljeberg

--

Tord Heljeberg
Högskolebibliotekarie [University librarian]

Högskolebiblioteket Västerås [University Library of Västerås]
Box 832
72122 Västerås
Sweden
tel: 021-101641 - [international: +46-21101641]
fax: 021-101340 - [international: +46-21101340]

http://www.mdh.se/servlet/VisaPerson?fornamn=Tord&efternamn=Heljeberg