Subject: Re: En flickas uppfostran i mitten av 1800-talet
From: Jan Magnusson <[log in to unmask]>
Date:Fri, 23 Mar 2001 14:33:37 +0100

Skulle gärna vilja fästa uppmärksamheten på en lic.uppsats vid Göteborgs
universitets litteraturvetenskapliga institution, som tar upp just
rådgivarlitteraturen. Den var omfattande och utgjorde en lukrativ bransch.

"Fiktion som fostrare. Fiktion och retorik i rådgivare för kvinnor utgivna
i Sverige ca. 1800-1850 och i Marie Sophie Schwarz' författarskap" av
Gunlög Kolbe. (Beställes från nämnda universitet)

Här omnämns en stor mängd litteratur:
"Elise eller Qvinnan i sin fullkomlighet" (1800, 1807, 1815) av Caroline
von Wobeser, "En afhandling om Quinnors umgänge med männer" av Christina
August Fischer (1801, 1810), bland många andra.

mvh
Jan Magnusson

--------
Doktorand