Subject: Censur?!
From: Susanna Broms <[log in to unmask]>
Date:Fri, 23 Mar 2001 12:19:04 +0100

I senaste Biblioteksbladet har Tottie Lönn skrivit en artikel som
handlar om två nya lagar i USA. Kort beskrivet föreskiver dessa lagar
att vissa offentliga bibliotek skall använda filter för att ta bort icke
önskvärda filer som hämtas till biblioteken från Internet.

För en tid sedan fick jag ett par, till synes enkla, frågor från två
studenter på Bibliotekshögskolan i Borås. De ville veta om
bibliotekarier/bibliotek har laglig rätt att begränsa
informationstillgången på Internet och vem som i så fall skall/bör fatta
beslut om filter på Internetdatorer på ett bibliotek?

Enligt min uppfattning har bibliotek i Sverige INTE någon laglig rätt
att begränsa informationen som går att hämta från Internet. Det finns
emellertid inte utrymme här på BIBLIST att lämna hela motiveringen till
denna min synpunkt men om ni går in på BIBSAM:s hemsida så hittar ni
hela mitt svar under följande länk:

http://www.kb.se/bibsam/juridik/fos/censur.htm

Vänliga hälsningar

Susanna Broms

--

Susanna Broms, legal advisor
BIBSAM - The Royal Library's Department for National Co-ordination and

E-mail: [log in to unmask]
Phone: + 46 8 463 44 09; mobile: + 46 73 917 33 60; fax: + 46 8 463 42
74