Subject: Re: En flickas uppfostran i mitten av 1800-talet
From: Gunnila Rooth <[log in to unmask]>
Date:Fri, 23 Mar 2001 08:43:37 +0100

För 1800-talslitteraturen skulle jag i detta sammanhang spontant gå och se efter vad hylla Aa-c.012 kan ge:

Adlersparre, Karin A
Qvinnan inom svenska litteraturen: bibliografiskt försök af Två Damer. - Sthlm, 1873.

Leijonhufvud, Sigrid
Kvinnan inom svenska litteraturen intill år 1893: en bibliografi ... - Sthlm, 1893.

samt kontrollera
 "Tidskrift för hemmet" 1859-1885: ett indexeringsarbete av Britt-Marie Andersson och Carina Fogblad.
Bibliotekshögskolans specialarbete 1979:25.

Hälsning

Gunnila Rooth
Kalmar

At 07:58 2001-03-23 +0100, you wrote:
>Kära kollegor!
>
>Jag skulle villja be om hjälp med att hitta både samtida och modern
>litteratur som behandlar ämnet "uppfostran av flickor och kvinnors
>bildning i de borgerliga klasserna i mitten av 1800-talet".
>Särskilt intresserad är jag av att hitta tryckta samtida rådgivare om
>vad flickor skulle lära sig och läsa för att bli bildade damer, dvs.
>musikalisk och konstnärlig bildning, språk och läsning.
>Det är framför allt den samtida litteraturen i detta genre jag letar
>efter.
>
>Tack.

> [...]
Gunnila Rooth
Kalmar stadsbibliotek
Stifts- och gymnasiebiblioteket
Box 610
SE-391 26 KALMAR

ph. ++46  480 45 06 41/42;  fax  ++46  480 45 06 05