Subject: En flickas uppfostran i mitten av 1800-talet
From: Wolfgang Undorf <[log in to unmask]>
Date:Fri, 23 Mar 2001 07:58:17 +0100

Kära kollegor!

Jag skulle villja be om hjälp med att hitta både samtida och modern
litteratur som behandlar ämnet "uppfostran av flickor och kvinnors
bildning i de borgerliga klasserna i mitten av 1800-talet".
Särskilt intresserad är jag av att hitta tryckta samtida rådgivare om
vad flickor skulle lära sig och läsa för att bli bildade damer, dvs.
musikalisk och konstnärlig bildning, språk och läsning.
Det är framför allt den samtida litteraturen i detta genre jag letar
efter.

Tack.

    Wolfgang Undorf

--
Wolfgang Undorf, Head Unit for Book History, Planning of Stacks
and Library Binding, Royal Library