Subject: Re: katalogisering
From: Uno Nilsson <[log in to unmask]>
Date:Tue, 20 Mar 2001 10:29:06 +0100

Det finns två sidor i frågeställningen, av vilka nästan alla svaren berör den ena.
Därför inga motstridiga svar. SAB-systemet är gammalt, det lappas och lagas på i oändlighet. De andra systemen är månne bättre och mer logiska. Den frågan har de flesta klokt nog valt att lämna för den betydligt viktigare, den att oavsett system så är praktiseringen av ett system en god övning i det tänkande som utgör en bas i bibliotekariekompetensen. Men mekanisk SAB-praktik enligt metoden: "så är det, ifrågasätt icke" bör undvikas tycker jag. Precis som all mekanisk undervisning på alla nivåer i undervisningsystemet bör undvikas.
Uno Nilsson