När man läser t.ex. historia hinner man inte läsa alla epokers och länders
historia, då kan man ju inte
begära att man i tentamen ska behöva bevisa kunskaper i något speciellt lands
historia eller att man ska
behöva gräva för djupt i ngn speciell historisk epok, det blir ju bara för
jobbigt.
Det måste ju vara bättre att man bara rent allmänt lär sig lite om vad historia
kan tänkas handla om.
Eller vadåå flummigt ???????????
MVH
Bengt
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: [log in to unmask] Skickat: den 15 mars 2001 16:08
Till: [log in to unmask]; Åsa Jenslin
Ämne: Re: Behövs det kunskaper i katalogisring och klassifikation
Eftersom jag är av annan åsikt än de som hittills svarat till Biblist,
delger jag er delar av mitt svar till Miguel.
Jag gick själv nyligen på BHS (avslutade studierna -98) och tycker att
det där lades ner för mycket tid på att traggla katalogiserings- och
klassifikationsregler. Däremot tycker jag det är viktigt att teorierna
och principerna kring katalogisering, klassifikation och indexering
lärs ut på ett proffsigt sätt, möjligen med exempel på olika metoder.
Detta för att blivande informationsarbetare får en god känsla för
vikten av att organisera och systematisera information.
SAB används inte utanför Sverige och inte ens på alla bibliotek i
landet, många studenter kommer inte att jobba på bibliotek efter
utbildningen, därför bör man inte så noga lära sig ett visst system.
Det verkar för mig inte rimligt att man måste klara en tenta i SAB
klassifikation för att få en examen i Biblioteks- och
Informationsvetenskap.
Vad jag förstår vill BHS profilera sig som en akademisk utbildning som
kan vara basen för flera yrkesval inom informationssektorn och i en
sådan utbildning hör inte praktiska kunskaper inom ett begränsat
yrkesområde hemma.
Hälsningar
Viktoria Lindstam
Arbetslivsbiblioteket
|