Subject: Ang: Re: Undervisningsprogram
From: Urban Andersson <[log in to unmask]>
Date:Mon, 12 Feb 2001 12:44:05 +0100

Min erfarenhet är att VNC är ett synnerligen fullgott alternativ till andra kommersiella (dyra) mjukvaror som NetOp m.fl. Möjligen kan man sakna de användarvänliga gränssnitten. Å andra sidan finns större utvecklingsutrymme för den som är intresserad. Och det finns en stor användargrupp som arbetar med utveckling av programmet.
Och programmet finns för många olika plattformar.

Alla mjukvarulösningar har det gemensamt att de är beroende av hastigheter på nätverk och storlek på och antal anslutna datorer.
Generellt tror jag att man bör klara av åtminstone 8-10 studentdatorer per lärarpc om man tar bort all onödig grafik (skrivbordsbilder och annat), har en hyfsad lärarpc med mycket minne och snabb processor samt ett lokalt nätverk som använder minst 10 Mbits överföring.
Men det finns också många andra faktorer som spelar in.

Har man en större sal och större kvalitetskrav bör man nog titta på en hårdvarulösning - t ex Tandbergs - i stället.

Urban Andersson
Högskolan i Borås

<<< [log in to unmask] 12/2  9:32   >>>
Dyrt och mycket bra:
http://www.tandberg.se/
se CSS/ EBS hårdvarokopplat system

Billigt (gratis) kreativt men med egen insats:
http://www.uk.research.att.com/vnc/index.html
mjukvara över nätverk

pär egevad
malmö högskola