Subject: Ang: Bollplank till Barnens bibliotek?
From: Gunlög Raihle <[log in to unmask]>
Date:Wed, 7 Feb 2001 12:49:39 +0100

Katarina,
Stockholms stadsbiblioteks barn och ungdomsavdelning är gärna med i Fråga barnbiliotekarien.
Vilket bra initiativ!
Gunlög

Barnens bibliotek http://www.bibl.vgregion.se/barn har fått KUR pengar
under 1 år för att vidareutvecklas. Tanken är att sajten ska utvecklas
till en nationell resurs. Nu efterlyser jag intresserade personer som kan
vara bollplank, inspiratörer, kritiker, tipsare. Skulle resor bli
nödvändiga står jag självklart för dem men i först hand kommer vi att
mötas på nätet via epost eller chatten.

Barnens bibliotek är tänkt som en resurs för barn på deras fritid och för
barnbibliotekarier. Men också för  föräldrar, personal på BVC, förskola,
skola... Alla erfarenheter välkomnas!

Självklart fortsätter jag med min grupp av barn  och unga också. De är
ovärdeliga som bollplank.

Dessutom söker jag bibliotek som är intresserade av att hjälpa till i
Fråga barnbibliotekarien. Våren är redan klar och schemalagd men hör gärna
av dig för sommarens och höstens verksamhet. Vi brukar ta 1 vecka
var/bibliotek. Antalet frågor varierar mellan 2-10 - de flesta berör barn-
och ungdomsförfattare. Se gärna i FAQ http://www.bibl.vgregion.se/barn/faq
Vi tar i första hand emot barns frågor och hänvisar vuxna vänligt till den
utmärkta Fråga bibliotekarien.

Vill ni se projektbeskrivningen finns den som word-dokument på
http://www.bibl.vgregion.se/barn/barnbibl

Många hälsningar
Katarina Dorbell
Regionbibliotek Västra Götaland