Subject: Fwd: Re: Vem skrev dikten?!
From: Mattias Brundell <[log in to unmask]>
Date:Tue, 6 Feb 2001 23:40:32 +0200

Hej! Eftersom jag vet att många brukar vara nyfikna på svar till frågor som
skickats till listan, återger jag här det svar som jag fick igår av Jörgen
Eriksson:

>From: Jörgen Eriksson <[log in to unmask]>
>To: [log in to unmask]
>Subject: Re: Vem skrev dikten?!
>Date: Mon, 5 Feb 2001 11:16:19 +0100
>

>Hej Mattias,
>jag tror dikten finns citerad antingen i John Steinbecks "Det stora
>kalaset"
>eller "En underbar torsdag".  I slutet av boken, vilken av dem det nu är.
>Om jag minns rätt är det en gammal indisk dikt och den heter "Black
>marigolds"
>eller något sådant på engelska.
>mvh,
>Jörgen Eriksson
> [...]

Mycket riktigt rör det sig om de första raderna ur den andra versen i en
gammal indisk dikt av Chaura-panchasika som citeras i slutet av John
Steinbecks roman "Det stora kalaset" (originaltitel: "Cannery Row").

En tolkning av dikten i dess helhet från sanskrit till engelskan av E. Powys
Mathers (ur: Love Songs of Asia. New York : A. A. Knopf, 1946) finns f ö
tillgänglig på:

      http://www.vanderburg.org/black_marigolds.html

Hälsningar, Mattias Brundell
            Tekniska museet