Subject: Re: Biblioteksguiden for distansstuderande
From: Helen Hed <[log in to unmask]>
Date:Fri, 2 Feb 2001 08:52:05 +0100

Hej Stefan!

Först ett tack till min kollega, Lars Iselid, som var vänlig att svara
på ditt mail. Jag vill bara förstärka hans svar med följande:
Den som vill hitta kvalitetsgranskad information på Internet bör i
första hand använda sig av de ämnesguider vars konstruktörer gör en
rejäl granskning av de webbställen som de tar med i sina ämnesguider.
Det är det enklaste sättet att snabbt hitta rätt bland den enorma
informationsmängden. Och de ämnesguider jag tänker på då är för Sveriges
del främst de SBIGAR som ansvarsbiblioteken skapar samt ett antal
ämnesguider som de svenska högskole- och universitetsbiblioteken samt
även en del andra bibliotek skapat och underhåller. Se gärna
http://www.kb.se och klicka på BIBSAM i vänstra spalten så hittar du
ansvarsbiblioteken.

Men den som söker själv med hjälp av de söktjänster som erbjuds gratis
måste använda fler än en söktjänst om han eller hon vill vara säker på
att kunna välja källa ur mer än bara en liten del av hela internet.

Lycka till med informationssökandet,
Helen Hed
Tek/Nat-Avdelningen, Umeå universitetsbibliotek