Subject: Vem skrev dikten?!
From: Mattias Brundell <[log in to unmask]>
Date:Thu, 1 Feb 2001 17:32:26 +0200

Hej! Jag fick en rätt ovanlig referensfråga idag, som jag inte lyckats
"knäcka": vem har skrivit dikten som har följande inledningsrader:

                 "Än en gång
                  om min själ jag ser
                  den ljuva med citronbrösten guldfärgad än
                  med ansikte likt nattens stjärnor
                  allt närmare hennes..."

Jag har kollat saken med Medborgarplatsens bibliotek (vid Stockholms
stadsbibliotek) som för ett förstaradsregister över lyrik. De hittade
ingenting i registret och sökte därför i BTJ:s lyrikindex Lyrics, men fann
ingenting där heller. Jag har även sökt i Altavista och Fast utan resultat.

Eftersom tryckta referensverk inom lyrikområdet saknas vid vårt bibliotek
skulle jag uppskatta en hjälpande hand från listans deltagare.

Finns det således någon som vet vem författaren är, diktens namn - och gärna
även vilken diktsamling dikten ingår i - skulle jag vara mycket tacksam för
att få reda på detta!

Vänliga hälsningar, Mattias Brundell
                    Tekniska museet
                    Biblioteket