Subject: Henrik Schuck och Strindberg
From: Margaretha Ullström <[log in to unmask]>
Date:Thu, 22 Feb 2001 14:58:36 +0100

För låntagares räkning så undrar jag om det finns någon som kan hjälpa mig
med följande fråga:
I boken Modern svensk litteratur av Kjell Strömberg utgiven 1932, Natur och
Kultur anger författaren följande gällande Strinberg: "Han är det
ursprungligaste geniet i våra vittra hävder, en diktare med
stenåldersvildens primitiva drifter och en modern nervmänniskas hela
ömtåliga liv. Så menar i varje fall vår främste litteraturhistoriker,
Henrik Schuck." ( s.14-15)

Men enligt de uppgifter som jag kan få fram så skrev Schuck detta om
Strindberg i Sveriges litteratur intill 1900 - men den gavs ut 1935.

Cahr Fehrman hävdar i Forskning i förvandling, Sthlm 1972 att Schuck först
1935 skrev om Strindberg.

Är det någon som vet var Strömberg redan 1932 kan ha fått sina uppgifter
ifrån? Eller var jag ska fortsätta söka?

mvh
Margaretha Ullström
Nobelgymnasiets Bibliotek