Subject: Re: Fråga om fonetik
From: Jan Brandel <[log in to unmask]>
Date:Mon, 19 Feb 2001 10:35:30 +0100

Lizette Nilsson skrev:

> Hej;
>
> Jag har en fråga som kan tyckas lite märklig...En låntagare undrar om det
> förekommer att hela böcker ges ut skrivna endast med fonetiska tecken?
> Böckerna ska dessutom vara på engelska.
>
> Finns det någon som vet något om detta?
>
> Med vänlig hälsning,
>
> Lizette Nilsson
> Umeå universitetsbibliotek.

Det som låntagaren eventuellt kan vara ute efter är böcker skrivna med
Unifon-bokstäver. Unifon är ett alfabet på 40 bokstäver, där varje tecken
entydigt svarar mot ett ljud i det engelska språket. "Th" i "there" motsvaras
av ett speciellt tecken, "th" i "thirst" av ett annat osv. Ungefär hälften av
bokstäverna ser ut som vanliga versala bokstäver. De övriga är nyskapelser.
De liknar inte alls de internationella fonetiska tecknen.

Unifon kan kanske betraktas som något slags pedagogiskt experiment. Jag har
själv sett ett antal barnböcker i en engelsk bokhandel som varit tryckta med
Unifon.

M v h
Jan Brandel
Västerviks kommunbibliotek