Subject: Re: spansk fråga
From: Barnaengens vaerldsbibliotek <[log in to unmask]>
Date:Fri, 29 Dec 2000 11:34:45 +0100

Sent svar på en fråga som jag såg i början av december om spansk motsvarighet till mediearkivet.
Samma fråga har jag själv tidigare  undrat över och fått några bra tips av  Daniel Montecinos, journalist på tidskriften Latinamerika. Gratis nyhetsarkiv (med ämnessökning) som han använder är bl.a. Clarin från Argentina, http://www.clarin.com.ar (Imponerande nättidning med imponerande sökbart arkiv1997 till idag) och La Tercera från Chile, http://www.tercera.cl  (1997- idag) Skillnaden mellan dessa två är ungefär som mellan DN (Clarin) och Aftonbladet (La Tercera) enligt Daniel. Utmärkta El Pais Digital från Spanien http://www.elpais.es har ett sökbart arkiv på tyvärr endast 8 dagar.
Säkert finns det fler. Själv fastnade jag direkt för Clarin och El Pais och har inte letat vidare. Jag skulle isåfall kolla vidare bland adresserna nedan som jag klippt ut från våra "Latinamerikalänkar"  http://www.algonet.se/~bvb/latin.htm (OBS inom kort byter vi till domännamn och länksidan ändras/uppdateras)
Nyheter
http://lanic.utexas.edu/info/newsroom/
Med länkar till litet större händelser, dels senaste nytt och dels bakgrundsmaterial. Uppdateras ofta.
http://www.latinnews.com
Latin American Newsletter
Utan prenumeration kan man hitta: Innehållsförteckningar och ibland fulltextartiklar ur deras tryckta publikationer. Dagsaktuella nyheter bara med prenumeration.
http://www.igc.org/isla
Information Services Latin America. Producerar översikter över brittisk och nordamerikansk pressbevakning av Latinamerika, en del tillgängligt utan prenumeration. Länkar till alternativ press, både latinamerikansk och annan.
http://www.esperanto.se/kiosk/
Kiosken. Här finns samlat länkar till tidningar från hela världen
Bra latinamerikabevakning har t.ex. El Pais Digital (Spanien) med sökbart arkiv 1 vecka, på engelska: CNN och Miami Herald (USA). Tidningar med gratis sökbara arkiv längre tillbaka är t.ex. Clarín och Pagina 12 (Argentina) och La Tercera (Chile)
mvh
Maria Bergstrand, Barnängens världsbibliotek