Subject: Re: VB: Bläddra snabbt i LIBRIS?
From: Maria Andersson <[log in to unmask]>
Date:Thu, 21 Dec 2000 12:27:53 +0100

Hej
Bra om web-LIBRIS-sökningen ses över. Själv har jag påtalat problemen några
gånger vid kontakt med LIBRIS, utan att man tyckt att det behöver/kan
förbättras ("storanvändarna använder ju ändå ordinarie LIBRIS"). Också bra
om man nu kan få söktips från Libris. De gånger jag försökt har man hänvisat
till expertanvändare på KB, där irriterad bibliotekspersonal svarat att de
har annat att göra än att lära ut Libris...

Högst på min önskelista ligger en möjlighet att avgränsa sökningen till
exakt titel. Söker jag tidskriften "Medicine", skriver in den på titelplats
och avgränsar till tidskrift får jag 879 poster (36 sidor ā 25 poster, så
visst vore det en förbättring om det blev fler poster per sida) att bläddra
igenom, för att ordet ingår i bisatsen i någon undertitel. Vanligtvis ligger
den relevanta posten sist, vilket inte är någon tröst att veta när det ändå
inte går att välja sida. Problemen vid just detta exempel går förstås att
komma runt på annat sätt, men det händer rätt så ofta. Expertanvändartips
välkomnas varmt.

God Helg!
Maria Andersson