Inlägg i porrdebatten från Susanne Mandrén

Ulla Martins <[log in to unmask]>

Fri, 1 Dec 2000 17:36:24 +0100

text/plain

En listdeltagare som har problem med att nå lista har bett om att få in ett
inlägg. Det lyder som följer:

Hej,

Alla tycks vara överens om att man i princip inte ska censurera
innehållet på Internet. Argumenten för det verkar å ena sidan vara
att man i så fall skulle vara tvungna att censurera allt som kan
upplevas som stötande, å andra sidan att porren på Internet inte är
så farlig iallafall, utan kan jämföras med till exempel "Lady
Chatterlys älskare".

Att säga att man inte censurerar på biblioteken är ju tokigt, för det
gör man ju, även om man oftast använder sin ansträngda budget som
argument. För inte skulle biblioteken prenumerera på porrtidningar
och -filmer oavsett hur mycket pengar man hade och hur många
låntagare som önskade detta? Vissa bibliotek censurerar (eller ja,
låter bli att köpa in) även böcker och tidningar med argumentet att
de finns lättillgängliga i handeln, eller att kvaliteten är dålig.

Varför skulle man då inte kunna göra en ansträngning för att ge sina
låntagare/besökare god kvalitet även i Internet-fallet?
Svårt, kanske rent av omöjligt, med tanke på hur (dåligt) dagens
filtreringsprogram fungerar. Men en POLICY mot porrtittande kan man
väl ha?

Och sedan till argumentet att det "inte är så farligt".
Det är inte fråga om att man "bara" kan titta på softade bilder
på tuttar i motljus på Nätet, det vill jag bara klargöra. På min förra
arbetsplats inte sällan att grabbar lagt pornografiska bilder som
bakgrundsbild på skärmen, eller som vanliga bilder.
Och sedan stuckit därifrån.

Min uppgift var då att ta bort alla bilder - "finessen" var bara att
när man stängde en bild poppade en annan upp och sedan nästa och
nästa i all oändlighet.
Grova bilder på bundna, förnedrade, fasthållna eller till synes
frivilliga kvinnor, utsatta för allehanda obehagligheter av flera män
samtidigt. Äcklande, kränkande, förnedrande för dem och för mig som
kvinna och säkerligen även för en normal man.

Och var går gränsen? Hur unga får deltagarna på de pornografiska
bilderna vara innan det blir farligt nog att göra något?

Susanne Mandrén

Ulla Martins

Chalmers Tekniska Högskola Chalmers University of Technology
Biblioteket / Kundtjänst Library / Customer Service

412 96 Göteborg SE-412 96 GOTHENBURG
                                Sweden

tel.:031-772 37 62 tel.:+46 31 772 37 62
fax: 031-18 35 44 fax: +46 31 18 35 44
fax: 031-18 35 44 fax.:+46 31 18 35 44