Ang: påseendehylla

">Irma Ridbäck<" <[log in to unmask]>

Mon, 4 Dec 2000 12:13:46 +0100

text/plain

OM PÅSEENDEHYLLA (inlägg från Lena Wester):
Att låta nya böcker stå framme en kortare tid för personalens del är god fortbildning. Syftet måste vara att personalen på plats
orienterar sig i böckerna. Den kompetens biblioteken går ut med är ju att personalen i informationsdisken verkligen vet vilka
böcker man har, kan ge råd om bokval men också snabbt plocka fram böcker i olika ämnen. Utan att se på böckerna innan dessa
släpps ut till allmänhetens hyllor, utan genomgång och ögonkontakt med boken, är det svårt att göra ett bra jobb i
informationsdisken. Det gäller såväl gamla som nya böcker.
Jag arbetar inte på folkbibliotek nu, men min erfarenhet är att man verkligen ständigt behövde bokkunskapen i inte bara i
nformaitonsdisken.
Det här ser jag som en rutin utanför inköps- och katalogiseringsavdelningen.
Det här är en rutin för informationsenheten eller för 'den yttre tjänsten'. Komplettera gärna 'påseendehyllan' (finns det en
bättre term??) med en pärm med recensioner, författarporträtt, www-adresser, mm.
Allt finns inte på Internet- Bokkunskapen måste var och en tillägna sig i direktkontakt med boken!

Hälsningar
Irma Ridbäck
Riksarkivets bibliotek