OM PÅSEENDEHYLLA (inlägg från Lena Wester): Att låta nya böcker stå framme en kortare tid för personalens del är god fortbildning. Syftet måste vara att personalen på plats orienterar sig i böckerna. Den kompetens biblioteken går ut med är ju att personalen i informationsdisken verkligen vet vilka böcker man har, kan ge råd om bokval men också snabbt plocka fram böcker i olika ämnen. Utan att se på böckerna innan dessa släpps ut till allmänhetens hyllor, utan genomgång och ögonkontakt med boken, är det svårt att göra ett bra jobb i informationsdisken. Det gäller såväl gamla som nya böcker. Jag arbetar inte på folkbibliotek nu, men min erfarenhet är att man verkligen ständigt behövde bokkunskapen i inte bara i nformaitonsdisken. Det här ser jag som en rutin utanför inköps- och katalogiseringsavdelningen. Det här är en rutin för informationsenheten eller för 'den yttre tjänsten'. Komplettera gärna 'påseendehyllan' (finns det en bättre term??) med en pärm med recensioner, författarporträtt, www-adresser, mm. Allt finns inte på Internet- Bokkunskapen måste var och en tillägna sig i direktkontakt med boken!
Hälsningar Irma Ridbäck Riksarkivets bibliotek _____________________________________ < [log in to unmask] >
|