Subject: Bibliotek och webbutveckling (was: Outsourcing)
From: Jakob Harnesk <[log in to unmask]>
Date:Fri, 24 Mar 2000 19:59:14 +0100

At 09:35 2000-03-24 +0100, Ann-Sofie Zettergren wrote:
>Hej.
>
>Jag håller inte med Martin i hans slutsatser. Jag tycker inte att webfirmor
>har kompetens för att utveckla det digitala biblioteket, vilket verkar vara
>vad Martin förespråkar.

För detta inlägg borde Ann-Sofie få medalj, för att nu travestera Tove.

Naturligtvis skall bibliotek ägna stor kraft åt att inte bara använda nätet
och dess informationsresurser utan också påverka vad som finns på nätet
genom att t ex:

- producera eget material, t ex driva ett eget elektroniskt förlag
- bygga databaser
- göra om gränssnitt så att de blir lättanvända och intuitiva
- arbeta med webbdesign
- utveckla nya och bättre metoder för att strukturera och återfinna det
elektroniska materialet (och dessa metoder kan handla om traditionell
katalogisering eller Dublin Core eller XML eller automatindexering eller
text mining eller intelligenta agenter eller avatarer eller något annat)
- samt mycket annat.

Och varför då? Jo, därför att vi nu lever i ett informationssamhälle, som
bl.a. utmärks av att många murar kring olika sektorer eller professioner
rasar samman. Och naturligtvis påverkar detta även biblioteken. Vi blir
utsatta för konkurrens, vi som varit ensamma på den här banan i hundratals
år! Men det innebär också att vi kan konkurrera med andra på områden där
vår kompetens behövs. För det gör den, den är absolut central när det
gäller att utveckla olika typer av informationstjänster. Det kräver
naturligtvis också mod, men jag är övertygad om att just vår kompetens
kommer att bli mer o mer efterfrågad under förutsättning att vi låter den
utvecklas i takt med tiden och tekniken.

Bibliotekens stora problem är ju naturligtvis att samtidigt som vi försöker
göra allt detta blir våra traditionella tjänster mer och mer efterfrågade.
Men vi kan inte välja bort det ena eller det andra, vi måste helt enkelt
försöka göra "både och". Hybridbiblioteket är här och det kommer att finnas
här ett  bra tag till.

Endast det som utvecklas överlever, som SBS sade inför sammanslagningen med
SAB. Och jag tror att det är precis likadant för bibliotek. Genom att visa
upp vår kompetens och visa att den behövs för att moderorganisationens mål
skall kunna uppfyllas, så kan vi inte bara överleva utan också utvecklas
och tillomed blomstra!

Mange hilsen

Jakob

 På min arbetsplats, NetLab vid Lunds
> [...]
>att kunna fullfölja sina arbetsuppgifter, så får man väl göra det. Det är
>inget bibliotekarierna som yrkesgrupp är ensamma om att behöva kunna.
>
>Kanske är det så att Martin ståndpunkt egentligen inte är att vi
>bibliotekarier inte skall ägna oss åt att utveckal digitala bibliotek,
>kanske vill han bara framföra sina farhågor över att katalogiseringen vid
>biblioteken inte kommer att fungera vid outsourcing. Det sista kan jag
>förstå och hålla med om. Dock tycker jag inte att det ska sättas i motsats
>till utvecklingen av det digitala biblioteket

Jakob Harnesk
Head of Customer Services, Karolinska institutet Library
Box 200, S-171 77 Stockholm, Sweden
Tel: +46 8 728 66 56, Fax: +46 8 33 04 81

To avoid information stress, I only read my e-mail in the evening.
Please use the telephone for urgent messages.