Subject: Re: Outsourcing
From: Zettergren Ann-Sofie <[log in to unmask]>
Date:Fri, 24 Mar 2000 09:35:05 +0100

Hej.

Jag håller inte med Martin i hans slutsatser. Jag tycker inte att webfirmor
har kompetens för att utveckla det digitala biblioteket, vilket verkar vara
vad Martin förespråkar. På min arbetsplats, NetLab vid Lunds
unviersitetsbibliotek, har vi arbetat sedan 1992 med att utveckla metoder
för att utvärdera, strukturera och katalogisera material på Internet och det
är inget vi anser att någon annan yrkeskår än bibliotekarier (förstås i
samarbete med programmerare) skall ägna sig åt. Helt enkelt för att vi är
den yrkesgrupp som har kompetens för detta.

Martin verkar bara avse katalogisering av fysiskt material (i alla fall
tolkar jag det så) när han vill värna katalogiseringen men varför skall inte
våra utbildade katalogisatörer även katalogisera materialet på Internet?

Sedan behöver inte precis varje bibliotekarie vara expert på alla sorters
programvaror, men varför skulle det vara så? I stort sett alla arbetsgrupper
arbetar idag i någon form av arbetslag, där en av fördelarna är att varje
person inte behöver kunna precis allt. Jämför t.ex. skolan där pedagoger,
bibliotekarier och tekniker arbetar tillsammans med att stödja eleverna. Och
är det så att man måste lära sig att behärska nya redskap som t.ex. pdf för
att kunna fullfölja sina arbetsuppgifter, så får man väl göra det. Det är
inget bibliotekarierna som yrkesgrupp är ensamma om att behöva kunna.

Kanske är det så att Martin ståndpunkt egentligen inte är att vi
bibliotekarier inte skall ägna oss åt att utveckal digitala bibliotek,
kanske vill han bara framföra sina farhågor över att katalogiseringen vid
biblioteken inte kommer att fungera vid outsourcing. Det sista kan jag
förstå och hålla med om. Dock tycker jag inte att det ska sättas i motsats
till utvecklingen av det digitala biblioteket

mvh Ann-Sofie Zettergren

Ann-Sofie Zettergren, LUB NetLab
email: [log in to unmask]
tel. +46 46 222 38 37