Subject: Re: Vad kostar forskningsbibliotekenhögskolan?
From: Henrik Åslund <[log in to unmask]>
Date:Fri, 24 Mar 2000 17:25:29 +0100

Biblistare,

Angående bibliotekets kostnader i procent av högskolans kostnad.
Bibliotekets kostnader är som sagt hämtade från SCB, Statistiska
meddelande, Forskningsbiblioteksstatistiken, tabell 20, sid 32.

Nu har det visat sig att dessa siffror var fel i två fall.

Malmö högskolas biblioteks kostnader uppgår till 5,2 procent av
högskolan om man använder Toves senaste uppgift.

Stockholms UB var också fel, detta visste jag dock sedan tidigare och nu
väntar jag på rätt uppgift ang. SUBs kostnader.

Om någon annan har funnit felaktigheter så skicka ett mail till mig om
dessa.

Årets statistikinsamling har skett via webbformulär och där har SCB
byggt in automatiska kontroller (om värdet man skriver in i cellen är
25% högre eller lägre än föregående års blir man upplyst om detta och
kan välja att ändra värdet innan man skickar in det - är det korrekt kan
man naturligtvis låta det vara kvar). Förhoppningsvis kommer kvaliteten
på 1999 års statistik att vara bättre än tidigare års. Av de kommentarer
jag har hört så verkar de flesta tycka att det nya sättet att samla in
statistik på är bra. Det har naturligtvis inte fungerat 100%, lite
barnsjukdomar har dykt upp och dessa är förhoppningsvis botade vid nästa
insamlingstillfälle.

Med vänlig hälsning

Henrik

''''''''''''''' ''''''''''''''' ''''''''''''''' '''''''''''''''
Henrik Aaslund
Senior Librarian/Executive officer

Royal Library - National library of Sweden
Department for National Co-ordination and development (BIBSAM)
P.O. Box 5039
S- 102 41 Stockholm
Sweden

Visiting address: Biblioteksgatan 25