Subject: Re: Svenska-Engelska titlar
From: Erik Holst <[log in to unmask]>
Date:Wed, 15 Mar 2000 16:39:09 +0100

Eurodicautom verkar väldigt långsamt just nu när jag prövar det, och
kanske lite oöverskådligt. De tre exemplena "civilingenjör, tekniker,
tjänsteman" hittade jag i Lexins svensk-engelska lexikon,
http://www-lexikon.nada.kth.se/skolverket/sve-eng.html, även om kanske
inte de översättningar som ges passar i alla sammanhang. Det är ett
väldigt bra lexikon för vanliga ord och uttryck, men ordförrådet är
starkt begränsat. (Jämför med engelsk-engelska lexikon som Websters på
adressen http://www.m-w.com/dictionary.htm och Cambridge University
Press' på http://www.cup.cam.ac.uk/esl/dictionary/.)

En liten fin översikt över några vanliga titlar i affärsvärlden på olika
språk finns i en artikel från tidningen "Resor & affärer" 1995,
återgiven på adressen http://www.affarspress.se/resor/aff195.html.

Vänliga hälsningar,

Erik Holst