Subject: Re: Fria_fjärrlån
From: Mattias Brundell <[log in to unmask]>
Date:Thu, 9 Mar 2000 09:14:16 PST

Hej Poul! Tack för intressanta och informativa svar på de frågor jag
ställde! Det var f ö värdefullt det du hade att berätta om OhioLinks
eleganta lösning på ett slutanvändaranpassat fjärrlånesystem, genom att
bygga in en automatisk fördelningsmekanism i systemet. Kanske detta vore
någonting att tänka på inför kommande förändringar av det svenska
fjärrlånesystemet?!

Vänliga hälsningar, Mattias Brundell
                    Tekniska museet
                    Biblioteket
                    Box 27842
                    115 93  STOCKHOLM

                    Tel. 08/4505653

                    E-post: [log in to unmask]

PS. För den som i likhet med mig intresserar sig för förslaget till ny
bibliotekslag i Danmark, vill jag bara nämna att tidskriften "Ikoners"
redaktör Jan-Eric Malmquist upplyst mig om att tidskriftens senaste nummer
(1/00) på s. 9-13 innehåller en artikel av den danska Biblioteksstyrelsens
direktör Jens Thorhouge i ämnet ("En ny standard for alle biblioteker!").

Efter att ha läst den kan jag bara konstatera att artikelförfattaren -
förutom att ge lagförslaget en kortfattad men informativ presentation - på
ett fruktbart sätt sätter in förslaget i ett vidare sammanhang som bl a
utgår från Alvin Tofflers teori om den västliga civilsationens omvandling
från "industrisamhälle" till "informationssamhälle".

I fri översättning från danskan (som kanske annars avskräcker en och annan
läsare!) beskriver Thorhauge även den allmänna politiska bakgrunden till
samälleliga IT-satsningar på följande träffande sätt: "I det politiska
tänkandet är det ganska klart att målsättningen bakom satsningar på
IT-utveckling är "mera till flera på ett enklare sätt", men riktat mot
samtliga politikens områden: inte endast bättre ekonomi och högre välstånd,
även ökad demokrati, även förbättrad tillgång till kultur, bättre
möjligheter till självständigt skapande, lättare tillgång för
funktionshindrade med det yttersta målet: utveckling av - i sista instans -
alla människors fulla potential.

Det tankeväckande är att människans frigörelse till full utveckling är både
en kulturpolitisk och en affärsmässig strategi för det nya samhället".

Mot denna bakgrund framstår det inte som särskilt förvånande att det danska
bibliotekslagsförslaget i många avseenden ter sig som  ovanligt framsynt!
Det gäller ju att skapa en så ändamålsenlig legal ram som möjligt för att
anpassa en av av de centrala samhällsfunktionerna i sammanhanget - det
offentliga biblioteksväsendet - till de krav som föranleds av
samhällsomvandlingen och den ovan skisserade politiska visionen! Alla
intresserade rekommenderas varmt att läsa artikeln! DS.