Subject: Re: katalogisering och status
From: Tove Kjellander <[log in to unmask]>
Date:Thu, 30 Mar 2000 10:30:17 +0200

Jo, det har förvisso varit en spännande debatt. Och Barbro Berry lyckades
slå huvudet på spiken, dvs förklara hela fenomenet från grunden på ett
omåttligt tydligt sätt (Bravo!)
Kanske vi genom denna debatt, som varit mycket saklig och bra, lyckats få upp
vår status en smula, eftersom de som står för nedlåtande attityd, och anser att
det är en anti-merit att kunna katalogisera, inte har yttrat sig.
Förvisso var det så, ännu på 70-talet när jag började, att katalogiseringen, i
synnerhet
i Libris, hade ganska hög status, och att den fanns kvar ett bra tag.Men jag
tror nog att
man på de stora biblioteken fortfarande uppskattar personer som kan stoppa in en

fulltändig katalogisering i Libris, så att den lätt går att återfinna.
För ca 15 år sedan, när man började tänka på lokala system, ordnades en
konferens
där någon sa att man måste ha lokala system för att posterna i Libris var så
dåliga.
Varpå någon från ett större dataföretag upphov sin röst och undrade om det inte
var
enklast att rätta alla felaktiga poster i Libris, en gång för alla.
Tänkvärda ord. Nog är det väl så, att om vi alla underhåller vårt centrala
system
efter bästa förmåga, så spar vi massor av tid och arbete mot om vi slänger in
hafs i
Libris som sedan var och en ska rätta och fixa till lokalt. Tänk efter hur många
timmar
vi kan spara gemensamt! Och tid är som bekant, pengar.
Tove Kjellander

Berry Barbro wrote:

> Jag har med intresse följt debatten om katalogisering (via outsourcing) och
> återigen noterat att ingenting är isolerat och unikt - vindarna blåser
> likadant överallt! Jag tror det kan vara så här: När jag började
> katalogisera, på 60-talet, var det en aktad profession där man lade stor
> vikt vid noggrannhet, språkkunskaper och, inte minst, allmänbildning. Vi var
> många som gjorde det på heltid och vi kontrollerades noga. När vi sedan
> datoriserades började det med katalogiseringen som därmed fick en ännu mera
> upphöjd status, glamouriserades rentav.Och naturligtvis krävde den nya
> [...]

Tove Kjellander
Bibliotekarie
Kungliga Biblioteket
Enheten för bibliografisk utveckling
och samordning
telefon 0587-50025
eller telefon + fax 0587-50012
e-post: [log in to unmask]
http://www.kb.se/bus/bus.htm
http://www.microform.se/toan
Snigelpostadress: Lobacken, Östanbergshyttan
713 91  NORA