Subject: Tipsa om Författare som förtjänar mer uppmärksamhet
From: Stefan Ekberg <[log in to unmask]>
Date:Sun, 26 Mar 2000 23:48:59 +0200

ATT: Alla bibliotek

Stockholm den 27 mars 2000

Hej

Stefan Ekberg heter jag och är verksam som författare.

Jag har fått en idé som ska hjälpa, på bredden, okända författare att nå ut till fler läsare med sina böcker.

Jag ska starta en bokklubb, bara med böcker från svenska författare som "man borde läsa". Böckerna  ska ha hög litterär kvalitet och som en ytterligare draghjälp tänker jag försöka få författarna att signera alla de böcker klubben erbjuder. Medlemmarna får en signerad bok i månaden, av en författare som de sannolikt inte skulle hitta fram till själva. Böckerna  kommer att ha ett jämförelsevis lågt pris (ungefär 150 kronor). På det sättet ska klubbmedlemmarna på ett prisvärt sätt kunna bygga ett bibliotek med signerad svensk kvalitetslitteratur som de inte skulle upptäckt annars.  Tycker du att det är en bra idé? Tror du att det skulle fungera?

Jag tror det.

Men jag behöver hjälp med urvalet, för tanken är att bara ha med författare som antagligen inte kan försörja sig på sitt skrivande men som borde få bättre möjligheter att göra det. Jag hoppas att du vill dela med dig av din kunskap och tipsa mig om vilka som inte riktigt slagit igenom brett men som du tycker borde få en rimlig chans att göra det.

Idén med bokklubben är ju att författarna, istället för att sälja 500 exemplar och mala ner resten, ska få en chans att spridas mer, tjäna mer och att bokklubben kan erbjuda det bästa av det mest okända.

Så,
Snälla, hjälp mig med några titlar och/eller författare som du tycker att fler borde få upp ögonen för, ju fler desto bättre.
Av praktiska skäl tror jag att titeln inte ska vara mer än 5 år gammal eftersom det kan blir svårt för oss att få tag i den annars.

Ring mig om du vill ta det per telefon eller om du har några frågor. Jag hoppas att du kan ta dig tid..

Vänligen

Stefan Ekberg
Ristatidamm
Karlbergsvägen 46 B
113 37  Stockholm
08-30 29 08

P.S. Jag har vänt mig till alla bibliotek och kulturjournalister jag kunnat hitta med det här brevet och hoppas på så sätt att få ihop ett spännande sortiment som inte påverkas av vad förlagen själva vill att vi ska ha med i bokklubben. D.S.