Help for BIBLIST Archives

BIBLIST Archives

Subject: Re: Ang: att outsourca eller inte outsourca
From: Hans Martin Fagerli <[log in to unmask]>
Date:Mon, 27 Mar 2000 15:15:02 +0200

Med ett halvt øye har jeg fulgt de siste dagers diskusjon om outsourcing.
Vi har allerede en god del skjult outsourcing her i Norge i form av innleid
arbeidskraft fra kommersielle firmaer. Siden man da får bibliotekarer inn
som kan tilpasses eksakte behov, vil jeg anta at slik outsourcing vil øke
framfor å avta. Enkelt sagt slipper man å betale for personressurser med til
tider lav utnyttelse. Hva som kan og ikke kan outsources etter en slik
modell, er det i realiteten ingen begrensninger på. Men hver enkelt av oss
vil selvsagt helst ikke outsources. Derfor lager vi oss de argumenter som vi
liker best. Fortrinnsvis at vi er uerstattelige, eller at man får outsource
ett annet sted.

Vi ser at nyutdannede bibliotekarer ansettes i firmaer som leverer
arbeidskraft. Dermed blir inkompetanse et uholdbart argument. Bibliotekarer
er ikke en gang lojale overfor egen profesjon. Bedre betalt og mer variert
arbeid?

Hans Martin Fagerli
Seksjon for læringsmiljø og pedagogisk utvikling
Høgskolen i Oslo
Wergelandsveien 27
0167 OSLO