Subject: Re: Status
From: Tove Kjellander <[log in to unmask]>
Date:Tue, 28 Mar 2000 20:47:50 +0200

Jo, nog uteblir medaljerna, men  det gör ingenting.
Vettiga inlägg har faktiskt kommit från flera håll. Löjligt nog har det kommit

kloka inlägg från precis de personer som man hade väntat sig.
Men man blir faktiskt ganska glad när man tänker på att det inte kommit just
något motstånd. Den som tiger samtycker ju som bekant.
Factum est att det regler som gäller för katalogisering, har haft x antal 100
år på sig
att utvecklas, och faktiskt utvecklats vidare hela tiden. Dessa regler är även

tillämpbara i datorbaserad form. Dessutom är reglerna internationellla, kanske
inte helt standardiserade ännu, men bra nära. Man kan plocka fram en MARC-post
i flera av de stora bibliotekens web-kataloger, t.ex LC i Washington, och
därigenom få lite hjälp, vilket bidrar till basernas kvalitet och framförallt
enhetlighet.  "Webberiet" har vi inte sysslat med speciellt länge, så där
behövs nog många år och många katalogiseringskunniga bibliotekarier för att få
en vettig struktur i det hela
Jag har dessutom märkt många gånger hur illa det kan gå när en icke
katalogiseringskunnig person ska försöka hitta rätt i informationsfloden.
Detta gäller även bland bibliotekarier. Grunden för all biblioteksverksamhet
är ju faktiskt
katalogiseriengen. Hur i hela fridens dar ska vi kunna hålla reda på böckerna
annars???
Finns det någon som tror att man ska uppfinna en liten manick i vilken man
stoppar en bok i ena änden och i andra änden kommer ut en fix och färdig
plastad bok, försedd med streckkod för det lokala systemet som installerat sej
självt.
För att ta upp det som diskussionen handlade om från början så tycker jag att
"outsourcing" av katalogisering gällande retrospektivt material är helt OK,
det går nämligen fort. Och om man har kunniga personer på katalogavdelningarna
så blir det
inga dubletter av dessa heller, eftersom kunniga katalogisatörer kan söka på
rätt sätt.
Hälsn
Tove Kjellander
Statuslös katalogisatör som inte heller har så vansinnigt många år kvar till
pension

--
Tove Kjellander
Bibliotekarie