Subject: att outsourca eller inte outsourca
From: Martin Lindén <[log in to unmask]>
Date:Mon, 27 Mar 2000 11:16:16 +0200

                Hej

Medaljer hit och dit de dinglar så vackert för vinden....

Orsaken till att jag tog upp detta äme, (outsourcing av vad) är att det nu
på många högskolebibliotek råder en bisarr situation med näst intill ingen
inläggning av fysiska objekt och en allt större satsning på virtuella objekt.

Det här gör t ex att användarna inte får den service de egentligen har rätt
till, rätten att få veta att just det arbete de söker efter faktiskt finns
på biblioteket men på en hylla över restantier. I den gyllne framtiden
kommer ju dessa problem hoppeligen att lösas med en digitalisering (medel
saknas).

Katalogavdelningarna har dragits ner till ett minimum och man satsar
kraftfullt på service och webben. Service är ju ett vackert ord, men själva
innehållet bör ju diskuteras. Att få veta var både fysiska och virtuella
objekt befinner sig kan man ju lätt definiera som en berättigad del av den
service man förväntar sig på ett bibliotek.

Det här kräver sk katalogisering, i förlängningen av katalogisering ligger
tillgängligheten per elektroniska hjälpmedel.

Jag vidhåller att webb-hantering med applikationer är en tämligen enkel
verksamhet som väl passar för outsourcing, att katalogisera ett fysiskt
objekt med ostandardiserat utförande kräver betydligt mer.

En annan sak som verkar för webben är att lönesättningen för de som sysslar
med Internet är betydligt mer gynnsam än för t ex en katalogisatör. Så jag
blir själv tveksam eftersom jag efterlyser högre löner för
biblioteksverksamhet och då blir ju slutsatsen: satsa på en karriär inom
webbhantering od.

Hälsningar

Martin Lindén
Systems Librarian
Royal Institute of Technology Library
100 44  STOCKHOLM
Sweden                   +46 8 790 6673    mailto:[log in to unmask]
http://www.lib.kth.se
"I don't believe it" said Victor Meldrew