Jag arbetar sedan i juni på Kulturrådet med en skolbiblioteksutredning. Utredningen berör både grund- och gymnasieskolan. Jag har redan fått en hel del material från olika håll (Tack!), men jag gissar att det finns mer.
Därför efterlyser jag:
Utredningar och kartläggningar av skolbiblioteksverksamhet på olika nivåer (skol-, kommun-, länsnivå)
Arbets- och handlingsplaner för enskilda skolbibliotek eller för verksamheten i till exempel en kommun
Måldokument och utvärderingar
Exempel på skolor där man har lyckats integrera biblioteksverksamheten i skolan och arbetar utifrån läroplanens intentioner
Jag är också intresserad av att få veta mer om hur lärarhögskolorna (via högskolebiblioteket och/eller enskilda institutioner) ger (alt planerar att ge) blivande lärare/pedagoger kunskaper om informationshantering och vad bibliotekarieutbildningarna lär ut om pedagogik och skolans organisation.
Både vad gäller lärar- och bibliotekarieutbildningen är jag ute efter exempel på projekt, delkurser, tillvalskurser inom ämnesområdet, samarbete och kontakter mellan högskolor, mellan institutioner eller mellan högskola och grund- eller gymnasieskola etc.
Vilka redskap får lärar- och biblioteksstuderande för att kunna fungera som handledare i elevernas informations- och kunskapssökande arbete?
Hör gärna av er med rapporter, utkast, synpunkter!
Tack för hjälpen!
Johanna Andersson
Statens kulturråd
Box 7843
103 98 Stockholm
Tel 08 - 679 31 07
Fax 08 - 611 13 49
E-mail [log in to unmask]
|