Förutom att länka till ett upprop mot OCLC, uttrycker Jan
Szczepanski sina personliga åsikter om katalogposter:
> Katalogposterna är av stort ekonomiskt värde. Hur och av vem
> posterna kan användas är inte självklart. Open access med
> förbehållet att dom inte får användas kommersiellt är väl ganska
> rimligt.
Kan du beskriva på vilket vis katalogposterna har ett stort
"ekonomiskt värde"? Brukar du sälja poster och vad tjänar du på
det? Om det nu finns ett värde, hur stort är det i så fall?
Har Göteborgs universitetsbibliotek bokfört detta värde i sin
årsredovisning?
Jag vill snarare jämföra katalogposterna med en infrastruktur som
vägnätet. Det har en stor kostnad och är till stor nytta, men när
vägarna väl ligger där, så har de inget direkt "värde": Man kan
inte sälja dem och de ger inga direkta inkomster om det inte finns
vägtullar och det finns det ju vanligen inte.
Och varför är det "rimligt" att kräva att katalogposterna inte får
"användas kommersiellt"? Ska vägnätet inte heller få användas
kommersiellt? Ska biblioteken inte få användas kommersiellt? Om
jag lånar en bok och lär mig något nyttigt som jag kan tillämpa i
mitt yrke och tjäna pengar på, ska jag straffas för det då? Det
är ju en kommersiell tillämpning av biblioteket. Det är rentav
för sådana nyttiga användningar som de offentliga biblioteken har
inrättats. Vem har mandat att ändra ett sådant beslut? Du?
--
Lars Aronsson ([log in to unmask])
Aronsson Datateknik - http://aronsson.se
|